Stiga Villa

Stiga Villa Senator

Enige tijd terug een Stiga Villa gekocht via marktplaats. Afgelopen zomer heeft deze keurig het gras gemaaid. Zoals bij vele aankopen van wat oudere en gebruikte apparaten mankeert er wel een ditje en datjes aan.

Bij de aankoop zag de maaier er voor het oog netjes uit en de motor liep netjes. Een paar kleine roestplekjes hebben we gespot, maar die waren niet ernstig.

Eerste probleempje met de Stiga Villa

De afgelopen zomerperiode zijn er wel een paar kwaaltjes naar boven gekomen. Het eerste probleempje wat zich voordeed is dat ik niet meer kon rijden. Zonder veel kennis was te zien dat de v-snaar van een poelie was afgelopen. Nadat de snaar er nog 2x afgelopen was, kwam ik er achter dat een beugel los zat die het aflopen voorkomt. Boutje vastdraaien klaar.

Tweede probleem(pje) met de Stiga Villa

Op een gegeven moment ontdekte ik dat het vermogen minder werd. Nu had ik al wel gezien dat de uitlaat wat los hing, en kreeg het vermoeden dat dit met elkaar te maken had. Toch dat boeltje maar eens los halen. Hier was toch meer aan de hand, dan dat ik aanvankelijk dacht. Ik dacht dat ik met een paar boutjes aandraaien wel klaar zou zijn, maar tjaaa……. dat kon ik wel vergeten

Enkele boutjes miste.  Natuurlijk waren het niet gewone een standaard boutjes. Nee…, het zijn 8mm boutjes met grof draad. dus niet gewoon M8. Gelukkig zit in Hoenderloo Wolfswinkel Groentechniek. Daar hebben ze alles voor apparaten als grasmaaiers. Super geholpen en met het juiste boutje naar huis. Het ging met name om het boutje waarmee de uitlaat aan het motorblok vastzit.Toch paste het boutje niet. Nu kwam het echte probleem. Het oude boutje bleek afgebroken en het uiteinde van het boutje zit nog in het motorblok. Heel voorzichtig uitgeboord. Hiermee is natuurlijk het schroefdraad verloren gegaan, dus schroefdraad tappen. Nu heb ik alleen een tapset met M8, dus hiervoor gekozen. Nu kon ik met een ‘gewoon’ M8 boutje de uitlaat vast zetten.

Het derde probleem met de Stiga Villa

Het leek zo eenvoudig. Aandrijfketting van het tandwiel afgelopen. Even de ketting weer erop leggen klaar. Zo eenvoudig was dit niet. De ketting loopt er direct weer af. Ook hier indek ik dat er al behoorlijk gerommeld is aan de maaier. De kettingspanner staat al op z’n uiterste, dus hier is niets te winnen. dit duidt eerder op een uitgerekte ketting. Opeens valt me op dat het tandwiel van de vooras niet mooi in lijn staat met de ketting. Tevens merk ik dat er beweging in de wielen zit als dat de bedoeling is. Toch maar de wielen loshalen.

De stiga villa op haar bandjesDe beweging zit in de as. Ook maar de vooras er onderuit (4 boutjes). En daar komt het echte probleem zo lijkt het. Het differentieel heeft zwaar te leiden gehad (Differentieel zorgt ervoor dat de beide wielen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien). van de 4 bouten waarmee deze vast zit, waren er 3 gebroken waardoor de behuizing behoorlijk averij heeft opgelopen.

nog maar één bout is heel

differentieel heeft averij opgelopen

Via marktplaats de oplossing gevonden. In Nunspeet is iemand die oude zitmaaiers demonteert. Hij had gelukkig de goede as. De as samen met een nieuwe ketting en de wielen die er nog aan zaten voor een zacht prijsje overgenomen en gisteravond alles in elkaar gezet.

De nieuwe vooras met differentieel

De voortuin is weer gemaaid.

10.000 liter

Terwijl er aan de maaier gesleuteld wordt loopt de pomp om de volle mestput leeg te pompen. na wat proefmonstertjes genomen te hebben lijkt het erop dat deze vol zit met regenwater en de bodem vol ligt met zand en al het verdere wat met het regenwater is meegekomen. Om de bodem te kunnen leeghalen moet eerst het water eruit. Met het pompje wat wij hebben is dit een kwestie van diverse uren, daar de inhoud van mestput ruim 10.000 liter is.

Gister een behoorlijk deel van de dag de pomp aan gehad. Nu op de helft. Komende week weer een paar keer aanzetten. Dan zou het moeten lukken.

De mestputHet pompje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *